Total Pageviews

Monday, November 14, 2011

Blog Cao su Việt: Bài dịch số 1: Technical drawing_Bản vẽ kỹ thuật

 

Technical drawing, also known as drafting or draughting, is the act and discipline of composing plans that visually communicate how something functions or is to be constructed.

Bản vẽ kỹ thuật, được hiểu là một ngôn ngữ phổ biến để họa viên hoặc nhà thiết kế mô tả và sáng tác các ý tưởng trực quan theo quy luật, như vật thể hoặc các kết cấu.

A drafter, draftsperson, or draughtsman is a person who makes a drawing (technical or otherwise). A professional drafter who makes technical drawings is sometimes called a drafting technician.

Người thực hiện bản vẽ (vẽ kỹ thuật hoặc các thứ khác)được gọi là họa viên. Một người chuyên thực hiện các bản vẽ kỹ thuật đôi khi còn được gọi là đồ họa viên

People who communicate with technical drawings may use technical standards that define practical symbols, perspectives, units of measurement, notation systems, visual styles, or layout conventions. These enable a drafter to communicate more concisely by using a commonly-understood convention. Together, such conventions constitute a visual language, and help to ensure that the drawing is unambiguous and relatively easy to understand.

Người ta thường soạn thảo bản vẽ kỹ thuật kết hợp với các tiêu chuẩn kỹ thuật để xác định thực tế bằng các biểu tượng, dùng phối cảnh, các đơn vị đo lường, hệ thống ký hiệu, các loại hình ảnh hoặc các quy ước bố trí. Chúng cho phép người vẽ biểu diễn chính xác bởi một quy ước thống nhất đã được biết. Quy ước như vậy để tạo ra một ngôn ngữ hình tượng và giúp cho bản vẽ được rõ ràng dễ hiểu.

This need for unambiguous communication in the preparation of a functional document distinguishes technical drawing from the expressive drawing of the visual arts. Artistic drawings are subjectively interpreted; their meanings are multiply determined. Technical drawings are understood to have one intended meaning.

Cần phải có các thông số rõ ràng để chuẩn bị thực hiện bản kỹ thuật từ bản vẽ vật thể trong không gian. Bản vẽ vật thể trong không gian có ý nghĩa giải thích hình thù của vật thể. Bản vẽ kỹ thuật được hiểu theo một nghĩa đã được xác định.

 

Nguồn: http://en.wikipedia.org/wiki/Technical_drawing

 

Người dịch: Phạm minh Quang, Nhòm NCPT Kỹ thuật, Cty Cao su Việt

 

Hỗ trợ: NGUYỄN KIM NGỌC

 

 

 



--
Nguồn: Blog Cao su Việt

No comments:

Post a Comment